خدمات/ فیزیوتراپی در بیماری های ارتوپدی

علائم و عوارض بیماری های ارتوپدی

بیماری های ارتوپدی طیف وسیعی از آسیب های ساختار عضلانی-اسکلتی مثل شکستگی ها، کشیدگی عضلات و رباط ها، دررفتگی مفاصل، التهاب های تاندونی، فتق دیسک ستون فقرات، جراحی های ارتوپدی و… را شامل می شود.

بیماری های ارتوپدی صرف نظر از مشکلات موضعی مثل درد، محدود شدن میزان حرکت و ضعف عضلات، توانایی عمومی شما برای حرکت را نیز می تواند تحت تاثیر قرار دهد؛ این مسئله خصوصا در افراد مسن تر عوارض ناشی از بی تحرکی مثل افت شرایط قلبی-تنفسی بیمار را به دنبال دارد.  این دسته از آسیب ها با وجود اینکه می توانند بسیار ناتوان کننده باشند، اگر تحت درمان مناسب و به موقع قرار گیرند معمولا پاسخ دهی خوبی به درمان داشته و عوارض آن ها قابل کنترل است.

هدف فیزیوتراپی در بیماری های ارتوپدی

هدف درمان در زمانی که یک آسیب ارتوپدی وجود دارد، کنترل درد، بهبود دامنه حرکتی و تقویت عضلات از طریق تکنیک های درمان دستی، تجهیزات فیزیوتراپی و تمرین درمانی می باشد. نکته ای که باید به آن توجه نمود زمان شروع یک سری از اقدامات و مقدار نیرویی است که به ناحیه اعمال می کنیم؛ در صورتی که شروع حرکات و تقویت عضلات دیرتر از آنچه‌که باید شروع شود، عوارضی مثل خشک شدن و محدودیت حرکت مفصل و باقی ماندن درد حین فعالیت را به دنبال دارد و اگر درمان با شدت زیاد و زودتر از زمان مناسب اعمال شود، بازهم خطراتی متوجه بیمار خواهد بود. بنابراین بهتر است روند درمانی خود را زیر نظر شخصی بگذرانید که می تواند پروتکل های درمانی را با وضعیت حال حاضر شما تطبیق دهد و بهترین برنامه درمانی را برای شما طراحی نماید.

از آنجایی که آسیب ها و اعمال جراحی ارتوپدی در هر بیمار خاص می باشد، ارتباط فیزیوتراپیست با پزشک معالج شما اهمیت بالایی پیدا می کند، چرا که‌فیزیوتراپیست باید از جزئیات آسیب شما مطلع باشد و متناسب با آن و وضعیت عمومی شما طرح درمان را ارائه کند.

زمان مراجعه به فیزیوتراپی

فیزیوتراپی در بیماری های ارتوپدی محدود به زمان آسیب دیدگی نمی باشد، در مواردی که بیمار کاندید یک جراحی ارتوپدی مثل تعویض مفصل می شود، انجام یک دوره فیزیوتراپی پیش از جراحی با تمرکز بر بهبود وضعیت عضلانی و عمومی فرد نه تنها درد  و دامنه را بهبود می بخشد، بلکه شانس موفقیت عمل جراحی را نیز بالا برده و بیمار پس از جراحی بازگشت سریع تر و راحت تری را به زندگی روزمره خود خواهد داشت.

البته برای رسیدن به بهترین نتیجه، انجام فیزیوتراپی بعد از اعمال جراحی نیز بسیار اهمیت دارد تا بیمار دچار عوارضی مثل خشک شدن مفصل، ناتوانی در وزن اندازی متقارن و عدم تعادل های عضلانی متعاقب آن نشود.

فیزیوتراپی ارتوپدی برای مفاصل مختلف

آنچه که در فیزیوتراپی ارتوپدی به عنوان یک چالش در نظر گرفته می شود، وضعیت آناتومیک و نیاز های متفاوت مفاصل بدن است. هر مفصل وظیفه بخصوصی را بر عهده دارد و طرح درمانی شما باید همگام در جهت این وظایف باشد. آگاهی و تسلط فیزیوتراپیست از بیومکانیک و آناتومی مفاصل بدن و طراحی برنامه درمانی متناسب با وضعیت مفصل و نیازهای زندگی شما، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اهمیت این مسئله به حدی است که بعضی فیزیوتراپیست ها به صورت تخصصی کار روی یک مفصل را دنبال می کنند. در کلینیک دیانی برای تمامی مفاصل پروتکل های به روز دنیا گردآوری شده و درمانگر شما با انجام ارزیابی دقیق، این پروتکل هارا با نیاز و وضعیت بدنی شما هماهنگ ساخته و مناسب ترین  برنامه را برای شما طراحی می کند.